Kam jste se to dostali


Vítejte na internetových stránkách věnovaných chovu motýlů a strašilek. Informace zde uvedeny jsou poskládány zejména z mé vlastní praxe a zkušeností.
Věřím (a doufám), že návštěva tohoto webu nebude pro nikoho ztrátou času.

neděle 22. března 2015

Zasílání motýlů

Při nákupu motýlů je vždy nejlepší osobní převzetí. Chovatel v takovém případě poradí se základní péčí a chovance si můžeme prohlédnout. Ne vždy je to ale možné, proto musíme sáhnout při koupi i po jiných praktikách.
Jeden ze způsobů, jak získat chovný materiál, je nechat si ho zaslat. Takový typ přepravy volíme, když je vzdálenost mezi námi a prodejcem příliš velká. To se stává poměrně často, protože motýlářů není mnoho. Navíc se setkáváme i s inzerenty z ciziny a tahle cesta je většinou jediná reálná, jak se dostat k novým druhům ze zahraničí.

U nás se v tomto směru nejčastěji využívá Česká pošta. Ke kvalitě a rychlosti dopravy se nebudu vyjadřovat, každopádně nic lepšího v podobné cenové kategorii zatím nemáme (asi ani mít nebudeme).

S posíláním balíčků je spojená i spousta vypisování podacích lístků apod., © Pavel Jícha

Nejčastěji se posílají vajíčka. Je to dáno tím, že jejich přeprava je asi nejméně riziková a jsou malá, tudíž se značně ušetří za poštovné. Ova se zpravidla zasílají v obyčejné nebo vybublinkované obálce, umístěné v plastovém pouzdru.
Zasílat se dají i housenky, já jsem od toho však po předchozích zkušenostech odstoupil. Problém je v rychlosti doručení balíku. Housenky potřebují neustále přijímat potravu a pokud je balík na cestě vícero dní, má to na housenky velmi negativní vliv. Proto se k takovému postupu nyní uchyluji jen ve zcela výjimečných případech na přání zájemce.
Další způsob nákupu, je odběr kukel. Kukly zvládají několikadenní cestu zpravidla bez úhony. Při zasílání je třeba dbát jen na to, aby byly dobře zabalené. Krabice se nesmí snadno promáčknout a kukly v ní nesmí být volně.
Imaga se zasílat nedají, byla by to pro ně v řadě případů smrtelná záležitost.

Jak zasílám já

Jak už jsem psal, já zasílám pouze ova a kukly. Vajíčka posílám v plastových pouzdrech nebo silikonových hadičkách, umístěných na přeloženém listu papíru. Na ten mimo jiné píši základní informace (druh, živné rostliny atd.) a celé to vložím do klasické obálky. Vajíčka se zpravidla zasílají jako obyčejný dopis, tudíž se poštovné pohybuje od 13 do nějakých 30 Kč (podle váhy obálky). Pokud si někdo přeje zaslání doporučeně s dokladem (délka doručovací doby je úplně stejná, 1-5 dní, dokonce se mi stalo, že byla u doporučených zásilek delší), možné to samozřejmě je, jen to stojí o pár desítek korun víc (dle mého názoru zbytečné). Pošta nám stejně nic nezaplatí, pokud dojde k poškození vajec. Několikrát se mi stalo, že na obálku mrskli něco těžkého. Přišla mi pak místo pouzdra s vajíčky drť plastu a pozůstatků snůšky. Naštěstí se tohle nestává často, řekněme 1 dopis ze 100. I tak ale za dopravu poštou v žádném případě neručím a za jejich (ne)zodpovědnost nemohu.
S kuklami nikdy žádný problém v přepravě nebyl, ovšem zasílám je jen a pouze jako Balík do ruky. Je to zejména kvůli doručovací době. Cena takového balíku se pohybuje okolo 100 Kč (přesný ceník ke shlédnutí přímo na stránkách ČP). Jsem benevolentní a neúčtuji si nic za balné (i když mě to něco stojí). Kukly balím do krabiček, které umisťuji buď do bublinkatých obálek nebo kartónových krabic. Vždy dbám na dostatečné vycpání krabice/obálky, aby byly kukly ochráněny před nárazy.
Co se placení týče, vajíčka se platí po začátku líhnutí housenek. Je to z toho důvodu, že i u motýlů se někdy páření nepovede a i když dojde ke spojení, vajíčka nejsou oplozena. Předcházím tak případným komplikacím s vracením peněz apod. Jiné je to v případě kukel, ty se platí předem nebo dobírkou (přirážka 50 Kč), protože zde je pravděpodobnost zdárného vykuklení motýla téměř 100%.
Kukly nenabízím moc často, mám další zvířata a je pro mě časově náročné pečovat o housenky navíc.

Příklad zabalení motýlích vajíček, © Pavel Jícha

Doufám, že je vše jasné a srozumitelné. Na závěr bych jen rád podotkl, že ceny poštovného nemohu nijak ovlivnit, já si je nevymýšlím a za balné nic nechci. To, co mi zaplatíte na poštovném jde všechno naší milé České poště. Už jsem se setkal s nařknutími, že mám drahé poštovné. Opravdu se omlouvám, ale nic s tím neudělám, mě z toho nejde do kapsy ani halíř a ještě mě něco stojí balení.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za Váš názor :)